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Présentation de l'association ACAT Paris V
présentation ACAT Paris V L'ACAT, association œcuménique, s'engage aux côtés de tous ceux qui luttent pour l'abolition de la torture et des exécutions capitales.L'association ACAT de Paris V est affiliée à l' ACAT France , association reconnue d'utilité publique, membre de la Commission Nationale Consultative des Droits de l'Homme auprès du Premier Ministre. La Fédération Internationale de l'ACAT ( Fi.ACAT ) a statut consultatif auprès des Nations Unies, du Conseil de l'Europe et de la Commission africaine des droit de l'homme et des peuples. L'Acat Paris V remercie chaleureusement toutes les conférencières et tous les conférenciers qui nous ont soutenu ces trois dernières années.

FAQ (Foire aux questions)

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Table des matières


La charte de l'ACAT
Charte de l'ACAT
Action des chrétiens pour l'abolition de la torture et des exécutions capitales

L'ACAT est née en 1974.
Elle agit dans un monde où plus de la moitié des pays pratiquent la torture comme mode de gouvernement.
Elle veut sensibiliser les Chrétiens et leurs Églises au scandale de la torture et les inciter à agir pour son abolition.

La foi en Jésus Christ, crucifié et ressuscité, vainqueur de la mort, nous donne la force d'espérer et d'agir pour l'abolition de la torture. Fidèles à Sa Parole, et dans la puissance de l'Esprit, chacun de nous et les Églises Chrétiennes sont appelés à s'engager au service de ceux auxquels Jésus Christ s'est identifié.

Le combat contre la torture est au cœur du message chrétien.

Nous croyons que tous les êtres humains vivent de la Grâce et du Pardon de Dieu. L'ACAT invite ses membres à implorer ce Pardon pour la responsabilité, qu'ils ont aussi, dans les violences qui portent atteinte à la dignité humaine. Nous prions et agissons pour la conversion des tortionnaires.

Dieu, qui est Amour, fait de tous les êtres humains des frères capables de solidarité et d'alliance.
Il nous invite :
- à nous unir pour agir
- à communier à la souffrance des victimes
- à nous souvenir que les tortionnaires sont aussi ses enfants.

La prière est au cœur de notre action.

Notre association réunit des Chrétiens de confessions et de tendances diverses en les invitant à se retrouver dans une démarche commune. Elles sont indépendantes des partis politiques, des gouvernements, des organisations partisanes.
Nous appuyons notre action sur l'article V de la Déclaration Universelle des Droits de l'Homme, et travaillons pour que nul ne soit soumis à la torture, ni à des peines ou traitements cruels, inhumains ou dégradants - dont les exécutions capitales.
Nous voulons contribuer à la création, la promotion et la diffusion d'instruments juridiques contre la torture.
Nous exerçons une fonction préventive de vigilance et d'éducation aux droits de l'homme dans nos pays.
Présentation de l'ACAT Paris V
L’association ACAT de Paris V est affiliée à l’ACAT France, association reconnue d’utilité publique, membre de la Commission Nationale Consultative des Droits de l’Homme auprès du Premier Ministre. La Fédération Internationale de l’ACAT (Fi.ACAT) a statut consultatif auprès des Nations Unies, du Conseil de l’Europe et de la Commission africaine des droit de l’homme et des peuples.

L’association ACAT de Paris V a été déclarée à la préfecture de police de Paris le 20 août 2003 sous le numéro de dossier 00161228. La création de l'association a été publiée au journal officiel du 6 septembre 2003.
Son numéro de SIREN : 450 195 466 00013
Le visiosite de l'ACAT Paris a été déclaré à CNIL le 5 janvier 2004 (déclaration n° 892201).
Comment sommes-nous financés ?
Les ressources financières de l'ACAT Paris V sont très limitées.

Nous dépendons de la générosité des participants aux réunions publiques et de celle des donateurs.
Nous bénéficions également d'un traitement de faveur de la part des intervenants qui, dans leur plus grande majorité, acceptent d'assurer une conférence à titre gratieux.
C'est la meilleure garantie de notre indépendance.

Vous pouvez nous adresser un don par chèque libellé au nom de "ACAT Paris V" à l'adresse de la trésorière de l'ACAT Paris V :
Madame Nicole Rambourg 11, rue Gracieuse 75005-Paris.
Vous recevrez en retour un reçu fiscal pour réducton d'impôt conformément aux dispositions en vigueur de la loi de finance de référence.

Vous pouvez télécharger, à partir de notre site, un formulaire à l'adresse suivante :
http://acatparis5.free.fr/html/modules/mydownloads/singlefile.php?cid=4&lid=97
Who are we and what we do ?
Christianity Today
30,000 Christians Want Churches To Do More To Stop Torture
International Federation of Action by Christians for the Abolition of Torture offers congregations resources to get involved.
By Edmund Doogue | posted 3/27/01
Torture is not a thing of the past but is regularly inflicted in more than half the countries of the world today, according to an international Christian organization representing more than 30,000 people around the world campaigning against torture.
The International Federation of Action by Christians for the Abolition of Torture (FI.ACAT) links 28 national « ACATs » around the world. The movement is particularly strong in France, where the first ACAT was founded by two Protestant women after Amnesty International held the world’s first international conference against torture in Paris in 1973. Twenty-seven other countries now have ACATs, including 12 in Africa. The world’s newest ACATs have been recently set up in the Czech Republic and Haiti. All are autonomous organizations, with the federation, based in Paris, playing an information and co-ordination role.
Patrick Byrne, a Scottish-born translator based in Luxembourg who is president of FI.ACAT, told ENI in an interview at the Ecumenical Center in Geneva on March 23 that his organization believed that churches should be doing more to fight torture. As its contribution to Amnesty International’s campaign against torture, launched last October, FI.ACAT is inviting « all Christian churches to reiterate their condemnation of torture and all inhuman or degrading treatment, and to renew their commitment to their abolition. »
FI.ACAT has published a 100-page booklet, Hope in the Darkest Night, in English and French to assist congregations during the campaign. The booklet mentions specific cases of torture in six countries—Iran, China, Democratic Republic of Congo, Brazil, Kenya and Hungary—and includes a prayer about what is arguably history’s most famous example of torture—inflicted on Jesus Christ and culminating in his crucifixion.
Byrne told ENI that an important part of the work of the ACATs was calling Christians to pray for both the victims of torture and for « the torturers—that they will have a change of heart. »
Another element of the work was education to eliminate social attitudes that allowed torture to continue. « You have to change attitudes, public opinion and traditions which tolerate torture, » Byrne said. « In France an opinion poll found that 25 percent of people believe that torture can be accepted in some circumstances. We believe the message we need to get across is that torture is never acceptable, even in the case of the worst possible criminal. It’s a denial of that person’s humanity, and of the humanity of the torturer.
« We insist, » Byrne added, « that there is always a danger of torture occurring in any country. The goal is to build up mechanisms that ensure that torture cannot happen. The presence of closed environments such as prisons means that there is always the possibility of torture. »
FI.ACAT’s goal during the campaign, which is also supported by five other international organizations campaigning against torture, is, Byrne said, to « make the churches more outspoken on the issue, to make it part of their daily lives. The issue of torture is sometimes perceived by churches as being too political for them to touch. So at present the issue is not always a part of church life. »
He said the booklet would help parishes to see the matter as a central Christian concern and integrate it into church life.
Byrne, who is Catholic and married to a Protestant, told ENI that ACATs worldwide were firmly ecumenical. In some countries national ACATs deliberately elected three vice-chairpersons—Protestant, Catholic and Orthodox—to stress the ecumenical nature of their work.
Both the World Council of Churches and the Vatican have issued statements in support of the Amnesty International campaign and of the work of FI.ACAT. The WCC’s general secretary, Konrad Raiser, urged the WCC’s member churches « to work even more vigorously for the elimination of torture in all its forms, both where they live and witness, and internationally. In so doing we stand in solidarity with FI.ACAT and the many civil society organizations working to abolish torture. »
Archbishop Francois-Xavier Nguyen Van Thuan, president of the Vatican’s Pontifical Council for Justice and Peace, said in a letter to Byrne that « Christians, in particular, should be outraged at [acts of torture], which cannot be justified on any grounds whatever. » He also quoted a speech by Pope John Paul II to the International Committee of the Red Cross in Geneva in 1982, in which the pope stated that « the thought of Jesus being stripped, beaten and derided until his final agony on the cross should always prompt a Christian to protest against similar treatment of his fellow beings. Of their own accord, disciples of Christ will reject torture, which nothing can justify, which causes humiliation and suffering to the victim and degrades the tormentor. »
FI.ACAT is asking churches around the world to include concern over torture in their prayers and other activities throughout this year, in particular on June 24, 2001, the Sunday closest to the International Day in Support of Victims of Torture (June 26).
Byrne was in Geneva for a meeting of FI.ACAT’s seven-member international board, which normally meets in Paris or Luxembourg but was in Switzerland for discussions with the World Council of Churches.
He told ENI that he first found out about ACAT after he moved to Luxembourg in 1985. He was interested in working for human rights in an ecumenical context, so he joined the local ACAT. Later he became chairman of the Luxembourg ACAT. He has been president of FI.ACAT for two years.
Copyright © 2001 ENI.
Christianity Today International


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